Communicatiestrategie – Wil Michels

Standaard werk voor mijn Masterclass Het Strategisch Communicatieplan!

Communicatiestrategie is de kern van elke aanpak van communicatie binnen het bedrijfsleven. Maar ook bij non-profit organisaties en overheden. Dit boek biedt de communicatiefunctionaris een methode om communicatiestrategieën te ontwikkelen en leert ze op creatieve wijze conceptueel te denken. Dit is het enige Nederlandstalig boek dat communicatiestrategie echt concreet toepasbaar maakt.

Focus

Een effectieve communicatiestrategie geeft focus en zorgt voor consistentie in de communicatie. Daarbij moet een strategie de organisatie en de opdrachtgevers inspireren om ermee aan de slag te gaan.

De reden waarom ik dit boek gebruik in mijn trainingen, is het aanbod van 12 focusstrategieën. Hierdoor is het niet ‘one size fits all’,  maar kan voor iedere specifieke situatie / behoefte een gerichte strategie ontwikkeld worden.

Indeling

In het eerste deel maken studenten kennis met de basis van communicatiestrategie. We gaan in op de analyse van de context en bespreken de belangrijkste analysetools.

Het tweede deel behandelt maar liefst twaalf verschillende strategieën, zoals de Fan strategie en de Ambassadeursstrategie. Allemaal compleet uitgewerkt met canvassen, modellen en schema’s.

Nieuwe editie

In deze nieuwe editie is veel feedback vanuit het werkveld verwerkt. Honderden professionals volgden de workshops van Wil Michels. Dit resulteerde in de toevoeging van nieuwe analysetools en twee nieuwe strategieën: de netwerkstrategie en de influencer strategie. Ook is er nu een module over gedragsverandering en communicatie. Versterkt zijn de modules over positionering, storytelling en content strategie. Uniek is het achter in het boek toegevoegde werkboek: een extra stimulans om de stap te maken van een operationele naar een strategische aanpak.

Communicatiestrategie is onmisbaar voor de communicatieprofessional.
Communicatiestrategie